ICT LAB Utrecht

De niveau 4 studenten van het ICT College hebben sinds 2016 bij ICT Lab Utrecht een plek gekregen waar ze kunnen leren en werken in een bedrijfsomgeving aan actuele ICT gerelateerde thema’s. Thema's als Big Data, Internet of Things, Security etc. ICT Lab Utrecht is een initiatief van Dialogic innovatie & Interactie in samenwerking met het ICT College, met cofinanciering van Economic Board Utrecht en CA-ICT. Dialogic is een gerenommeerd onderzoeks- en adviesbureau dat werkt voor de nationale als lokale overheden en bedrijven.

Betere aansluiting arbeidsmarkt
Alle sectoren veranderen razendsnel door ICT, van banken en detailhandel tot openbaar bestuur, zorg en onderwijs. Hiermee stijgt vanuit het bedrijfsleven de vraag naar IT-producten en diensten. Met het ICT Lab Utrecht realiseren Dialogic en het  ICT College samen een betere aansluiting van mbo-4 studenten op de ‘bredere’ arbeidsmarkt voor ICT-ers. Ook levert het ICT Lab een bijdrage aan een flexibele schil van ICT-ers en developers voor het MKB in de regio. Door ook bedrijfstakken buiten de ICT-sector aan te haken, kunnen de mbo-studenten arbeidsmarktmogelijkheden verkennen buiten de geëigende paden.

ICT Lab Utrecht

ICT Lab Utrecht is een innovatieve leer- en werkplek waar mbo-studenten ICT kennis maken met slimme ICT-toepassingen die buiten de grenzen van de 'traditionele' ICT-sector treden. Onze missie is om studenten goed uit te rusten voor de steeds breder wordende arbeidsmarkt voor ICT-ers. Dit doen we door de uitdagingen van vandaag naar de ICT-er van morgen te brengen.

Website ICT Lab Utrecht

ICT Lab Utrecht

Veertien 2e-jaars studenten van het ICT College Nieuwegein zijn in februari bij ICT Lab Utrecht van start gegaan met de leergang “Producerend Leren”. Zij werken tot juni elke maandag bij het ICT Lab Utrecht aan echte projecten van bedrijven. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat het onderwijs nog beter aansluit bij het bedrijfsleven. Elk half jaar begint er een nieuwe groep studenten bij ICT Lab Utrecht. De studenten worden begeleid door Sven Maltha van Dialogic en Nawzad Delawi van ROCMN. De  groep bestaat uit studenten van de niveau 4 opleidingen Netwerk- en mediabeheer en Applicatieontwikkeling. Op deze pagina lees je ervaringen van de studenten.

“Echte klant met echte deadline daagt ons uit!”
Wesley Koning, niv. 4 Applicatie- en mediaontwikkeling

“Ik werk op het ICT Lab Utrecht samen met andere studenten aan een klantopdracht op het gebied van Smart Cities. De opdrachtgever, een Gemeente in de regio, wil beter communiceren met haar burgers. Op basis van het behoeftenonderzoek is de mobiele app “Cartho” ontwikkeld. Hierin kan elke burger eenvoudig feedback geven. Als developers zitten we op dit moment vooral in de code en dat is precies de reden dat ik voor deze opleiding heb gekozen. Het project sluit dus heel mooi aan.”
“Een praktijkopdracht maakt je werk veel belangrijker”
Yassine Sebbar, niv. 4 Applicatie- en mediaontwikkeling

“Ik werk op het ICT Lab Utrecht aan een demo-opdracht op het gebied van Smart Cities. Voor Civity programmeren wij samen met hbo-ers een dashboard om verkeersdata te visualiseren. In de web-app kan de stad zien op welke momenten of welke kruispunten het druk is. Bijvoorbeeld in de spits of rond festivals. Voor “ons” product is interesse van diverse gemeentes in de provincie Utrecht. Gaaf als je weet waar je voor werkt.”
“Wij testen een netwerk voor slimme toepassingen”
Vincent Beck, niv.4 ICT, Netwerk- en mediabeheerder

“Ik werk op het ICT Lab Utrecht, voor opdrachtgever Eurofiber, aan de ontwikkeling van het LoRa netwerk. Dit draadloze netwerk is vooral geschikt voor Internet of Things toepassingen. In de stad wordt dit al gebruikt voor o.a. verkeerslichten. Wij onderzoeken of het ook geschikt is voor slimme toepassingen op het platteland of op zee. We hebben zelf een netwerk opgezet door een externe module te koppelen aan een raspberry pi. Het netwerk wordt uitgezonden via een Gateway app. We testen nu vooral het bereik en verschillende software. We werken volgens de projectaanpak Scrum. In mijn rol als scrummaster leer ik behalve samenwerken ook delegeren.”
“Nieuwe winkelbeleving dankzij digitaal winkelmandje”
Zakaria Bouhaddaoui, 2e jaar niv. 4 ICT, Netwerk- en mediabeheerder

“Voor opdrachtgevers Dinalog en Kick, kennislab voor urbanisatie bouw ik, in het ICT Lab Utrecht, samen met een hbo-student een Digitale winkelwagen. Deze mobiele app met de naam “ShopEase” zorgt ervoor dat je producten die je tijdens het winkelen ziet, digitaal kunt shoppen en afrekenen. De producten neem je niet direct mee, maar haal je na het winkelen op een centrale plek af of worden thuisbezorgd. Het voordeel is dat je niet met zware tassen hoeft te sjouwen en dat winkels geen voorraad meer hoeven te hebben, maar alleen showmodellen. In de toekomst mag er namelijk steeds minder vrachtverkeer de stad in. Op basis van de user story zijn wij aan de slag gegaan. Binnenkort is het prototype klaar. Daarmee kan de opdrachtgever interesse peilen bij winkeliers. Ik heb veel geleerd van de projectaanpak, contact met klanten en het vervullen van een klantvraag.”

Heb je vragen?

Vraag het ons voorlichtingscentrum: